lördag 14 februari 2009

Slottstek

Ja, så var det då dags att göra min jungfrustek. Mycket spännande. Det var med bävan och moster Lenas juldagsstekar i minnet som jag påbörjade färden mot min första slottstek och nu när den är äten och klar så inser jag att jag kan bli kung på det här med att göra stek.
Det är inte alls så svårt som jag alltid trott.

Slottstek
fransyska (vi hade 1,2 kg till fyra vuxna och en Loke på 2 år)
1 gul lök

4 dl vatten

10 kryddpepparkorn

10 vitpepparkorn

3 lagerblad

2 tsk ättika
1 msk sirap
5 anovisfiléer och allt spad i burken (100gramsburk)

redning
1 dl vispgrädde

salt & peppar

Börja med att bryna köttet runt om i en gryta. Klyfta löken och häll i den, ättikan, sirapen och anjovisen + spad. Låt puttra i några minuter och tillsätt sen vatten och kryddor.
Låt koka på svag värme under lock i ungefär 1,5-2 timmar. Ös lite spad över köttet ibland och vänd på köttbiten.
När köttet är klart tar man upp det ur grytan och låter det vila ungefär en kvart innan man skär det.
Spadet som blir kvar i grytan hälls genom en sil ner i en kastrull och späds med grädde och redning till sås.

Servera med kokt potatis, vinbärsgelé, kokta morötter och mormors pressgurka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar