lördag 14 februari 2009

Mormors pressgurka

När jag var liten så hade mormor alltid två saker i skåpet under kylskåpet; margarin och pressgurka. Nu när hon är borta och jag ärvt hennes fina berså-skålar så har jag sett till att ta mig i kragen och hålla traditionen vid liv.
Vårt släktrecept innehåller dock betydligt mer ättika och socker än det som finns i kokböckerna. Storkna inte, ge det en chans. Det är vansinnigt gott!
När jag väntade Elis i somras kunde jag äta fyra gurkor i veckan, lätt! Jag satt med mina skålar med pressgurka i soffan och åt dem som om de vore chips. Petter höll på att bli galen...

Mormor Margits pressgurka
1 gurka
5 msk ättika
5 msk socker
2 dl vatten
salt
persilja

Skölj och skala gurkan och skiva den tunt. Lägg gurkan i en burk och salta ordentligt. Lägg en tyngd på och låt gurkan stå och dra i ungefär en halvtimme, häll sedan av spadet som blivit.
Blanda ihop lagen och rör tills sockret löst sig och häll över gurkan. Var inte snål med persiljan, bara ös på! Låt stå i kallt minst en timme innan servering så gurkan hinner dra åt sig av lagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar