torsdag 12 februari 2009

Johanssonska källarfranskor

När vi var femton bakade Petter källarfranska till mig första gången. Då bestämde jag att han skulle bli far till mina barn. Nu har vi den dealen i vår familj; jag föder barnen och han bakar brödet. Funkar utmärkt för oss båda två för han kan, av naturliga skäl, inte föda fram ungar och jag kan, av outgrundliga skäl, inte lyckas med saker som innehåller jäst...

Johanssonska källarfranskor
75 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 tsk salt
2 tsk socker
ca 1,3 liter mjöl

Smält smöret och häll på mjölken. Värm till 37 grader. (Hemligheten här är att inte fuska med jästen. Man ska alltså inte göra som jag alltid gjort, höfta lite och chansa på att smörmjölken är ungefär 37 grader. Om den är för varm jäser inte jästen som den ska, om den är för kall jäser inte jästen som den ska.). Rör tills jästen löst sig. Häll i socker och salt. Arbeta i två tredjedelar av mjölet och knåda degen tills den är seg, blank och smidig. Den är klar när den släpper bunkens kanter.
Låt jäsa under bakduk i ungefär en timme. När den är färdigjäst ska den vara ungefär dubbelt så stor som innan.
Stjälp upp degen på mjölad arbetsbänk och knåda in resten av mjölet. Forma till bullar. Vänd dem i lite mjöl innan du lägger dem på smord plåt.
Grädda mitt i ugnen 250 grader i 6-8 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar